Betere ambassadeurs dan Roos en Gerdien kun je niet hebben. Beide docenten zitten namens het College voor Toetsen in Examens (CvTE) in een syllabuscommissie. Roos Euverman doet dat als docent Duits (vmbo) voor de moderne vreemde talen en Gerdien van der Veer zit als docent biologie (vmbo) in de syllabuscommissie voor biologie. Komende jaren zijn verschillende van dit soort commissies druk bezig om syllabi te actualiseren. In deze syllabi staat wat leerlingen voor hun centrale examens moeten kennen en kunnen.

Roos Euverman en Gerdien van der Veer

Toen Roos de vacature voorbij zag komen, dacht ze gelijk ‘dat wil ik!’. Roos geeft Duits op het Zone college in Twello, maar wilde meer dan alleen lesgeven. ‘Ik wil wat meer betekenen, niet alleen voor mijn leerlingen, maar ook voor mezelf, de deuren naar de wereld opengooien. Ik merk dat een vmbo-school best wel gesloten kan zijn, terwijl het voor iedereen goed en leerzaam kan zijn ook andere inzichten op te doen’. Gerdien wil dat uiteraard ook en haar sollicitatie was eigenlijk een vervolgstap op een eerder traject. ‘Ik heb in de vakvernieuwingscommissie van SLO gezeten. Deze commissie bekijkt wat er in het volledige examenprogramma moet komen. Een syllabuscommissie gaat vervolgens het deel voor de centrale examens verder uitwerken.

Omdat ik dus al wat dieper in de materie zat, wilde ik hier graag verder mee’. Gerdien is docent op het Stedelijk Inova in Enschede en net als Roos geeft ze les aan vmbo-leerlingen. ‘Ik kom op voor de belangen van de gt-leerlingen, ik wil dat de syllabus in begrijpelijke taal geschreven is. Daarnaast kijk ik graag met een vernieuwende blik naar het onderwijs’.  

Verantwoordelijkheid

Beide docenten zijn ongeveer één dag in de week kwijt aan het werk in de syllabuscommissie. Soms online en soms komen de docenten uit een commissie ook bij elkaar om bijvoorbeeld eindtermen verder te specificeren. Voor deze dag zijn ze vrijgesteld van schoolwerk. Gerdien: ‘Mijn teamleider stimuleert heel erg om naast het lesgeven met andere onderwijsgerelateerde zaken buiten de school bezig te zijn. Hierdoor wordt het onderwijs alleen maar beter. Ik heb echt het idee dat ik een positieve bijdrage lever aan onderwijsontwikkeling’. Roos vult aan: ‘ik wil graag het veld een beetje prikkelen en wakker schudden. Wij laten zien wat we als commissie bedacht hebben, vind daar maar iets van. Zijn er onduidelijkheden in de specificaties? Stel vragen!’

Vooral de samenwerking vindt Roos heel fijn. ‘Het is heel leuk om met gelijkgestemden bezig te zijn met het onderwijs van de toekomst. Dat levert me veel ideeën op waar ik nu al iets mee kan. Gerdien zegt: ik schrijf mee met het oog op mijn eigen kinderen. Zij zijn nu nog jong, maar zitten over tien jaar op de middelbare school. Dan krijgen ze les van docenten die met deze syllabus of een afgeleide daarvan werken. Ik voel de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat die syllabus echt goed is’.

'Je wordt een leukere docent'

Op de vraag waarom iedere docent dit soort werk zou ‘moeten’ doen, hebben beide docenten een duidelijk antwoord. Roos zeg: ‘Iedere docent zou dit moeten doen, want het verrijkt je kijk op het onderwijs. Ik leer er heel veel van. Hoe andere docenten dingen aanpakken in hun lessen. Ik ben vereerd dat ik een bijdrage mag leveren aan de toekomst van het onderwijs. En het is heel leerzaam om te zien wat ik nu goed doe, maar ook wat misschien niet helemaal goed doe, dat maakt eigenlijk niet uit. Ik leer veel’. 

Gerdien beaamt dat: ‘Dit werk is goed om te doen, omdat er zoveel meer is dan de school waarin je rondloopt. Je komt met zoveel mensen in contact die leerlingen een warm hart toe dragen. Hierdoor word je zelf een veel leukere docent. Ik geloof dat als je je blijft ontwikkelen, je veel verder komt. Ook in je eigen onderwijs’. 

Meer informatie over het werken van de syllabuscommissies vind je op examenblad.

Publicatiedatum: 30 september 2025