LAKS draait mee met CvTE examenlijn

Het is misschien al bijna een traditie te noemen: ons bezoek aan het LAKS in de examenperiode. Ook dit jaar draaiden een aantal collega’s van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) mee bij de LAKS examenklachtenlijn. Vorige week (20 mei) draaiden we de rollen daarom eens om: het LAKS stak bij het CvTE een handje uit de mouwen bij onze examenlijn.

De examenlijn van het CvTE

De eindexamenperiode is niet alleen een drukke en spannende tijd voor examenkandidaten en scholen. Ook bij het CvTE is dit een piekperiode. Waar leerlingen met hun opmerkingen of vragen terecht kunnen bij de examenklachtenlijn van het LAKS, heeft het CvTE de examenlijn. Als docenten vragen en of opmerkingen over de examens hebben, kunnen ze contact opnemen met de examenlijn van het CvTE. De examenlijn van het CvTE behandelt inhoudelijke vragen en feedback van docenten over examenopgaven, correctievoorschriften en normering. Docenten geven hun vragen, opmerkingen en klachten via een contactformulier aan ons door. Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met zoals leerlingen dat bij het LAKS doen.

Het beantwoorden van vragen van docenten

Bestuurslid Jesse Bosker (17) van het LAKS coördineert – samen met andere bestuursleden - in schooljaar 2024-2025 de Eindexamenklachtenlijn. Jesse zelf volgde dit jaar les aan de VAVO en deed examen in economie en maatschappijwetenschappen (vwo). Dat ging goed! Maar hij was door zijn werk bij het LAKS ook benieuwd naar hoe het er bij de examenlijn van het CvTE aan toeging. En zo zat hij vorige week bij ons op kantoor om dit keer geen vragen van leerlingen, maar van docenten te beantwoorden.

Jesse:

Als LAKS geven wij ook weleens inhoudelijke klachten door, wanneer leerlingen een inhoudelijke fout hebben gevonden. Het is dan heel leuk om te zien hoe het CvTE die klachten dan beoordeelt en daarmee omgaat.

Gemiddeld komen er per examenjaar zo’n 1.600 meldingen over de centrale examens bij de examenlijn van het CvTE binnen. Een stuk lager dan het klachtenaantal bij het LAKS. Maar er zijn natuurlijk veel meer leerlingen die examen doen, dan docenten die examens nakijken. Het aantal vragen schommelt sterk per dag en ook wel per vak. De docenten die via het contactformulier een melding doen, zijn betrokken bij de examens en delen nuttige feedback, ook al is deze soms kritisch. Om de vragen te beantwoorden is er soms inhoudelijk overleg met de clustermanager van het betreffende examenvak nodig, of wordt de vraag doorgestuurd naar de voorzitter van de vaststellingscommissie.

Fijne samenwerking

Net zoals het meedraaien bij het LAKS leerzaam is, was dit andersom ook zo. We hebben in de examenperiode vanzelfsprekend veel contact met het LAKS. Het is een prettige samenwerking die we graag voortzetten.

Meer weten over de examenlijn van het CvTE? Lees het in dit artikel: ’Het is zinvol werk en er heerst een goede sfeer’.