Erkende toetsaanbieders mogen op aanvraag opgaven en/of observatie-categorieën voorleggen aan het CvTE voordat er afnamegegevens over worden verzameld. Dit heet de ‘onderwijskundige opgaven feedbackservice (OOF)’.
Indienen van een OOF
Gebruik maken van een OOF is een keuze van de aanbieder en is niet verplicht. Daartegenover staat dat deze service alleen wordt verleend als het CvTE en Stichting Cito (met diens beoordelingsteam) hiervoor ruimte kunnen maken in diens agenda’s. Daarom wordt het aanbevolen een aanvraag voor een OOF tijdig kenbaar te maken bij het CvTE via toetsenpo@cvte.nl. Hoe lang een OOF duurt is afhankelijk van de omvang én periode van de indiening, maar hier kunnen nooit rechten aan worden ontleend aangezien het een service is die wordt verleend.
De aangeleverde opgaven en/of observatie-categorieën moeten al een intern kwaliteitsproces hebben doorlopen bij de aanbieder, waardoor de opgaven en/of observatie-categorieën definitief en pretestklaar zijn. Verwacht wordt dat aanbieders zelf gecontroleerd hebben of de opgaven en/of observatie- de eisen uit het beoordelingskader (en bijbehorende checklist) voldoen. Het CvTE en Stichting Cito hebben het recht om alles terug te sturen naar de aanbieder indien de opgaven (deels) niet pretestklaar zijn.
Bevindingenrapport
Stichting Cito stelt bij een OOF een bevindingenrapport op met daarin feedback op de ingediende opgaven en/of beoordelingscriteria, waarbij alleen naar opgaven op opgavenniveau gekeken (en niet in een grotere context). Een toetsaanbieder kan de feedback dan nog verwerken voordat deze afnamegegevens over de opgaven en/of observatie-categorieën verzamelt. Het bevindingenrapport wordt niet gepubliceerd en openbaar gemaakt.
De OOF is geen beoordeling. Er wordt dan ook niet beoordeeld of een opgave en/of beoordelingscriterium voldoende is. Dat betekent dat de OOF volledig los staat van een daadwerkelijke indiening van een doorstroomtoets voor een vierjaarlijkse erkenning of jaarlijkse vaststelling.