Per 1 januari 2023 is het College voor Toetsen en Examens (CvTE) verantwoordelijk voor het bewaken van de kwaliteit én de vergelijkbaarheid van doorstroomtoetsen in het primair onderwijs. Dat betekent dat het CvTE de normering vaststelt. Dit is beschreven in de beoordelingsnormen doorstroomtoetsen po.

De beoordelingsnormen doorstroomtoetsen po bevatten verbindende voorschriften voor aanbieders van een doorstroomtoets. De beoordelingsnormen zijn onlosmakelijk verbonden met het beoordelingskader doorstroomtoetsen po

Normering doorstroomtoetsen

Het CvTE is sinds schooljaar 2023/2024 verantwoordelijk voor de normering. Met de normering zorgen we ervoor dat een leerling een toetsadvies krijgt dat past bij de prestaties op de gemaakte toets, onafhankelijk van het jaar waarin de toets wordt gemaakt of de vaardigheid van andere leerlingen die dat jaar de toets maken.

Hoe normeren we?

We normeren aan de hand van ankeropgaven. In onderstaande animatie leggen we uit hoe dit werkt. Daarnaast blijven we toelatings- en doorstroomonderzoek doen. Hierbij wordt gekeken of de toetsadviezen overeen komen met de niveaus waar leerlingen na 3 jaar middelbare school terecht zijn gekomen.

De wijzigingen in de normering kunnen ervoor zorgen dat de toetsresultaten van 2024 niet goed te vergelijken zijn met eerdere jaren. De resultaten uit 2024 zien we als nulmeting, omdat dit het eerste jaar is dat de doorstroomtoetsen afgenomen worden.
 

0:00
0:00
/
0:00

Beoordeling Inspectie

Meer informatie over de beoordeling van de Inspectie is te lezen in het bericht: Beoordeling leerresultaten primair onderwijs schooljaar 2024-2025.