Leerlingresultaten Centrale Eindtoets 2023 beschikbaar
Vanaf vandaag zijn de resultaten beschikbaar van de ongeveer 80.000 achtstegroepers op ruim 2700 scholen die de Centrale Eindtoets van het College voor Toetsen en Examens in 2023 hebben gemaakt.
Standaardscore
Iedere leerling die de Centrale Eindtoets heeft gemaakt, krijgt een standaardscore op een schaal van 501 tot en met 550. Op basis hiervan krijgen de leerlingen het best passende brugklastype geadviseerd.
Dit jaar behaalden de leerlingen gemiddeld een standaardscore van 535.3.
Jaar | 2018 | 2019 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|
Score | 535.6 | 536.1 | 535.0 | 535.2 | 535.3 |
NB. In 2020 is de Centrale Eindtoets niet afgenomen in verband met de coronacrisis.
Standaardscores en toetsadviesgrenzen Centrale Eindtoets 2023
Standaardscore | Toetsadvies best passende brugklastype |
---|---|
501 - 510 | praktijkonderwijs en vmbo basisberoepsgerichte leerweg |
511 - 524 | vmbo basis- en kaderberoepsgerichte leerweg |
525 - 532 | vmbo kaderberoepsgerichte leerweg en gemengde / theoretische leerweg |
533 - 539 | vmbo gemengde / theoretische leerweg en havo |
540 - 544 | havo en vwo |
545 - 550 | vwo |
Toetsadvies en schooladvies
Het toetsadvies is een onafhankelijk en objectief tweede gegeven naast het schooladvies dat voor 1 maart is gegeven. Als een leerling beter presteert op de Centrale Eindtoets dan het schooladvies aangeeft, dan moet de basisschool het eerder gegeven schooladvies van de leerling heroverwegen. De basisschool kan dan het schooladvies, na overleg met de leerlingen en ouders/verzorgers, naar boven bijstellen.
Er is hierop één uitzondering: bij het schooladvies praktijkonderwijs en het toetsadvies pro/vmbo-bb hoeft er geen heroverweging plaats te vinden. Wanneer een leerling het schooladvies praktijkonderwijs heeft gekregen, moet de school dit advies heroverwegen vanaf het toetsadvies vmbo-bb/vmbo-kb.
Referentieniveaus
De referentieniveaus laten zien wat een leerling op dit moment beheerst.
Op de leerlingrapportage is te zien hoe een leerling scoort ten opzichte van het referentieniveau rekenen 1F/1S en op de taaldomeinen lezen en taalverzorging 1F en 2F.
Score per domein
Sinds 2022 rapporteren we op de leerlingrapporten geen percentielscores meer. In 2023 rapporteren we in scores per domein. Deze scores hebben geen cijfers, maar geven een vergelijking tussen de onderdelen. De domeinscores laten zien hoe een leerling scoort op verschillende domeinen (zoals lezen en rekenen) en welke domeinen de leerling goed of wat minder goed beheerst.
Verstrekking van resultaten
- De resultaten van de Centrale Eindtoets worden beschikbaar gesteld aan de deelnemende basisscholen. Basisscholen zijn verantwoordelijk voor het verstrekken van de resultaten aan de ouders/verzorgers van hun leerlingen.
- In verband met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) verstrekken wij geen gegevens van leerlingen.
Normering Centrale Eindtoets
Sommige leerlingen hebben de papieren Centrale Eindtoets gemaakt, anderen de Digitale Adaptieve Centrale Eindtoets. Hoe zorgen we er nou voor dat leerlingen die hetzelfde presteren, maar die verschillende vormen van de eindtoets maken, ook gelijk beoordeeld worden en dus hetzelfde toetsadvies krijgen? In onderstaande animatie leggen we dat uit.
Rijksoverheid logo:
College voor Toetsen en Examens
Titel:
Normering Centrale Eindtoets
Voice-over:
"Scholen kiezen in groep 8 zelf
uit verschillende eindtoetsen
van verschillende aanbieders.
Als scholen kiezen voor de
Centrale Eindtoets,kunnen ze
kiezen voor digitale adaptieve toets,
of voor een papieren toets.
Voor een leerling mag het natuurlijk
niet uitmaken welke toets gemaakt wordt.
Of in welk jaar.
Het moet hetzelfde toetsadvies opleveren.
Daarom worden alle toetsen genormeerd
om per toets vast te stellen welke scores
aansluiten bij de verschillende
brugklasniveaus.
Hiervoor is, volgens de wet,
het gezamenlijk anker ontwikkeld.
Dit is een set opgaven afkomstig van
de verschillende toetsaanbieders.
Deze hele set opgaven komt in alle
toetsen terug.
Daarnaast wordt een deel van deze opgaven
een aantal jaar achter elkaar afgenomen.
Zo worden de toetsen met elkaar,
en over de jaren heen
met elkaar vergeleken,
en worden prestaties van leerlingen
altijd op dezelfde manier gewaardeerd.
Om te normeren wordt ook
toelatings- en doorstroom onderzoek gedaan.
Hier worden leerlingen gevolgd
vanaf de brugklas tot en met het derde jaar
van het voortgezet onderwijs.
Komen leerlingen terecht op het niveau
dat de score van hun eindtoets adviseerde?
Een voorbeeld.
We zien dat leerlingen met een bepaalde
toetsscore na drie jaar terecht komen op
het vmbo, havo en vwo.
Maar voornamelijk op de havo.
Het best passende brugklasadvies
voor deze toetsscore is dus havo.
Op deze manier bekijken we alle
toetsscores. En kunnen we leerlingen
die nu in groep 8 zitten met nog meer
zekerheid een passend toetsadvies geven.
Uit dit onderzoek kan ook blijken
dat een bepaald toetsadvies uit groep 8
voor de meest leerlingen niet meer
overeenkomt met het niveau waar zij
na drie jaar belanden.
Dan worden de grenzen van dat toetsadvies
opnieuw bekeken.
Hiermee blijven we de stabiele overgang
van primair naar voortgezet onderwijs ondersteunen.
Meer weten? www.centraleeindtoetspo.nl"
Rijksoverheid logo:
College voor Toetsen en Examens