[Blog] Het stokje overgenomen

Op 30 september namen we afscheid van mijn voorganger Pieter Hendrikse. Met mooie en treffende toespraken van onder andere Edith Hooge, voorzitter van de Onderwijsraad en ex-minister Arie Slob. En met als herinnering aan die periode een heuse glossy, de “Pieter”. Het komt hem zeer toe. Het zijn grote schoenen om in te stappen; daar ga ik voor. Ik heb het stokje overgenomen en ben, als ik dit schrijf, 15 dagen onderweg.

John van der Vegt, nieuwe voorzitter College voor Toetsen en Examens

In die 15 dagen mocht ik minister Dennis Wiersma al begroeten op het kantoor van het College voor Toetsen en Examens (CvTE), in ons mooie historische kantoorpand in de Muntstraat in Utrecht. De minister wilde graag spreken met de mensen die al die centrale toetsen en examens mogelijk maken. Een mooi en goed initiatief. Inmiddels is ook mij al duidelijk dat er, zeker in coronatijd, ontzettend hard is gewerkt door deskundige medewerkers en docenten van het CvTE (en uiteraard in de  onderwijsinstellingen) om al die toetsen en examens mogelijk te maken.

Met het overgenomen stokje in de hand ben ik inmiddels veel aan het lezen en met veel mensen aan het kennismaken. En aan het kijken natuurlijk. Want via het YouTubekanaal van het CvTE ben ik snel thuis in de thema’s van CvTE. 

Er gaat veel om in de wereld van toetsen en examens. Meer dan ik wist als bestuurder en dus insider in het  po en vo en de laatste 10 jaar mbo. Van de nieuwe doorstroomtoetsen in het primair onderwijs, via het vaardigheidsniveau van examenkandidaten naar digitalisering, flexibilisering en (moties over) Staatsexamens voortgezet onderwijs. En dat voor Nederland én de overzeese gebiedsdelen. Ik vorm me een beeld, samen met de medewerkers in de organisatie, van de uitdagingen en uiteraard de antwoorden. Daar zal ik nog even de tijd voor nemen. De bekende 100 dagen. Uitdagend is het alvast wel.

Ook word ik al regelmatig aangesproken. Zo krijg ik als boodschap mee dat de Nederlandse examens in het mbo wel beroepsspecifieker mogen en krijg ik vaak de vraag wat het CvTE eigenlijk precies doet. Want dat weet niet altijd iedereen; tot je begint over de eindtoets basisonderwijs uit hun eigen jeugd of de centrale examens in het voortgezet onderwijs. Iedereen heeft wel (indirect) met het CvTE te maken gehad. Ik denk dat het daarom dan ook interessant is om mensen een blik achter de schermen te geven.

Daarom neem ik je graag mee als lezer in mijn eerste ervaringen. Vanaf nu elke maand een blog.